Ev satın alma süreci son derece önemlidir. Yatırım veya ikamet amacıyla ev satın almadan önce detaylı bir şekilde araştırma yaparak seçenekleri değerlendirmeniz gerekir. Ev satın alırken bazı masraflar ortaya çıkar. Bu masrafların bir kısmı zorunlu bir kısmı ise ev sahibinin tercihine bağlıdır.
Konut sahibi olma sürecine dair detaylı bilgi edinmek için ‘’Ev Satın Alırken Hangi Aşamalardan Geçilir?’’ başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz.
Satılık ev ücretleri evin konumuna, yaşına ve büyüklüğüne göre farklılık gösterir. Konut bedeli, satıcının evi vermek için belirlediği tutardır. Ev satın alırken yapılan en büyük masraf, konut bedelidir. Bu nedenle en dikkat edilmesi gereken adım da satın alma kararıdır.
Satın alma kararı verilmeden önce aynı konumda yer alan ve benzer özelliklere sahip farklı konutları araştırarak fiyat karşılaştırması yapabilirsiniz.
Gayrimenkul danışmanı, satılık gayrimenkuller hakkında bilgi sahibi almanıza yardımcı olur. Danışman ücreti, özel bir yönetmelik ile sabitlenmiştir. Taşınmaz Ticareti Yönetmeliği’ne göre danışmanlar ev sahibinden %2 + %18 KDV, alıcıdan %2 + %18 KDV olmak üzere iki ayrı ücret talebinde bulunabilirler.
Tercih ettiğiniz gayrimenkul danışmanı sizinle ve satıcı ile farklı bir anlaşma yaparak miktarı değiştirme hakkına sahiptir.
Ev alma sürecinde önemli masraflardan biri de tapu harç bedelidir. Tapu masrafı, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nde devir işlemleri sırasında ödenir. Ev ücretinin %4’ünün ödenmesi kararlaştırılmıştır. Tapu harç bedelini kimin ödeyeceği alıcı ve satıcı arasında kararlaştırılır.
Döner sermaye bedeli, her sene devletin belirlediği miktarda ödenmelidir. Tapu devir işlemleri sırasında gerçekleştirilen ödeme 2023 yılı itibariyle 1298,5 lira olmuştur. Döner sermaye bedelini Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nde ödeyebilirsiniz.
Zorunlu Deprem Sigortası Poliçesi yani DASK tapu devri işlemi yapılırken istenmektedir. Evin alım aşamasında sigorta, alıcının üstüne yapılmalıdır. DASK her yıl yenilenme zorunluluğu taşır.
Emlak vergisi, her yıl ödeme zorunluluğu olan bir vergidir. Vergi tutarı, evin değeri üzerinden hesaplanarak belirlenir.
Satılık daire araştırırken dikkate almanız gereken hususlardan biri de abonelik masraflarıdır. Sahip olunan evin su, elektrik, doğalgaz gibi hizmetlerinin kullanılabilmesi için aboneliklerin alıcının üzerine geçirilmesi gerekir. Alıcının üzerine geçirilen aboneliklerden sonra ihtiyaç duyulan bütün hizmetlerden yararlanılabilir.
Özellikle apartman ve sitelerde yer alan dairelerde yaşayan kişilerin her ay aidat ödemesi gerekir. Aidat apartman temizliği, asansör tamiri, bahçe bakımı, apartman ışıklandırması gibi pek çok ortak kullanım alanının hizmetlerini kapsar. Aidat hesaplanırken toplam masraf daire sayısına bölünür.
Ev alma sürecinde veya tadilat için ve ödemeniz gereken ücret için konut kredisinden yararlandığınızda, her ay kredi ödemelerine belirli bir meblağ ayırmanız gerekir. Kredi başvuru sürecinde aylık ödemelerinizi hesaplayarak sorunsuz bir süreç geçirebilirsiniz.
Çöp Vergisi olarak bilinen Çevre Temizlik Vergisi, ev sahipleri tarafından ödenmesi zorunlu olan vergiler arasında yer alır. Çöp Vergisi, su tüketiminin hesaplanması sonucunda belirlenir. Her yıl ödenmesi gereken vergi, iki taksit halinde tahsil edilir.
Tadilat masrafları genellikle alıcının isteğine bağlıdır. Evin eski olması durumunda bazen zorunluluk haline gelen tadilat masrafları, çoğunlukla ev sahibinin evi kendi kriterlerine uygun şekilde değiştirme isteğiyle ortaya çıkar.
Ev kullanımını, işlevsel hale getirmeyi sağlayan tadilat masraflarının satın alma öncesi belirlenmesi oldukça önemlidir. Aksi takdirde ev bedelinden yüksek tadilat masrafı ortaya çıkabilir.
İBF Doğan İnşaat, ev satın alma sürecini oldukça kolaylaştırarak minimum masraf ile ev sahibi olmanıza yardımcı olur. Bütçe dostu fiyata konut sahibi olmak için projeler arasından kriterlerinize en uygun evi tercih edebilirsiniz.